(Рубрика «Точка зору»)
Можливо, хтось очікував, що Угорщина, яка до кінця року півроку головує в Раді Євросоюзу, не буде робити провокацій у період, коли Рада офіційно перебуває у відпустці.
Але наприкінці липня Угорщина оголосила про включення громадян Білорусі та Росії (а також громадян Боснії та Герцеговини, Молдови, Чорногорії та Північної Македонії) до своєї імміграційної програми “національної картки”. Раніше до цієї програми вже були включені громадяни Сербії та України.
«Національна карта» дозволяє її власникам працювати в Угорщині протягом кількох років. Це також надає можливість возз’єднання сім’ї, і його легше отримати, ніж звичайний дозвіл на роботу чи бізнес-візу. Через три роки це може навіть відкрити шлях до отримання посвідки на постійне проживання.
Однак цей крок уряду Угорщини викликав обурення деяких держав-членів ЄС, оскільки він суперечить узгодженій політиці ЄС щодо Росії та Білорусі.
Через війну в Україні ЄС запровадив візові заборони та заморозив активи понад 2000 громадян обох країн, заморозив угоди про спрощення візового режиму та обмежив доступ Білорусі та Росії до безкордонної Шенгенської зони ЄС через заборони на польоти та обмеження на інші види транспорту.
Крім того, сотні російських дипломатів були змушені залишити країни-члени ЄС, багато з них за звинуваченнями в шпигунстві.
Розкритикований крок Угорщини може призвести до зниження рівня безпеки в Шенгенській зоні та полегшити роботу російських спецслужб, оскільки власники карток можуть вільно пересуватися більшою частиною ЄС.
Лист із запитаннями
Саме про це йшлося в листі єврокомісара Ільва Йоханссон 1 серпня владі Угорщини, в якому зазначила, що “зростає кількість випадків диверсій і атак на критичну інфраструктуру, а також інших ворожих дій”.
Вона також зазначила, що «хоча країни-члени ЄС мають право видавати довгострокові візи та дозволи на проживання, такі рішення мають бути добре продуманими, щоб не поставити під загрозу безпеку спільного простору ЄС без внутрішнього прикордонного контролю, а також прийняти врахувати потенційні наслідки для безпеки ЄС».
Вона також попросила Угорщину до 19 серпня відповісти на 13 запитань, які містяться в додатку до листа, який зачитала редакція Радіо Свобода. Мабуть, найскладнішим із цих питань є пояснити, якими були основні аргументи для включення громадян Росії. і Білорусь у списку осіб, які можуть отримати національну картку, і чи проводив Будапешт оцінку безпеки перед прийняттям цього рішення.
Крім того, ЄС вимагає від Угорщини систематично проводити контроль у Шенгенської інформаційній системі (SHIS) щодо громадян Білорусі та Росії, які хочуть отримати картку, і вимагає відповіді на питання, що буде у разі виявлення картки. підозра зареєстрована в ДЗІС.
Інші питання стосуються того, як Угорщина гарантуватиме, що уповноважені особи не в'їжджатимуть до країн Шенгенської зони, і чи буде посилений прикордонний контроль для громадян Росії та Білорусі порівняно з громадянами третіх країн.
Наприкінці листа єврокомісар також запитує, скільки заявок очікується від громадян цих двох країн і який статус (схвалено/відхилено/розглянуто) тих, хто вже подав заявку на грант.
Попри всі розчарування та гучні заяви, ЄС мало що може з цим зробити. Представники ЄС, з якими я спілкувався, кажуть, що Угорщина знову знайшла лазівку в правовій системі, і з цим мало що можна зробити.
«Боюся, що всі юридичні аргументи на їхньому боці», — сказав дипломат, який добре знайомий із ситуацією. Він також додав, що щодо національних віз країни не зобов’язані попередньо консультуватися з владою ЄС.
За внутрішньою інформацією, отриманою Радіо Свобода, Угорщина намагалася заспокоїти країни-члени ЄС: вона заявила, що громадяни Росії та Білорусі зможуть в’їжджати до Угорщини, а отже, і до Шенгенської зони, лише якщо вони матимуть дійсну візу, і вони можуть отримати посвідку на проживання тільки після проходження процедури, яка проводиться Національним головним управлінням у справах іноземців.
А що буде, якщо країни-члени ЄС і Єврокомісія все одно не будуть задоволені?
По-перше, в серпні нічого не буде. ЄС спочатку захоче правильно оцінити ситуацію.
По-друге, незважаючи на заклики виключити або призупинити членство Угорщини в Шенгенської зоні, це вкрай малоймовірно. Для цього потрібна одностайність, якої практично неможливо досягти.
Крім того, сусіди Угорщини виграють від вільного пересування людей, послуг і товарів, і таке рішення мало б економічні наслідки. Варто також зазначити, що це був би безпрецедентний крок, оскільки з моменту запровадження Шенгену в 1985 році таких кроків не робилося жодного разу.
Швидше за все, заходи контролю будуть посилені на кордонах із сусідніми країнами, а також в аеропортах під час рейсів з Угорщини. Це питання внутрішніх справ, і кожна країна ЄС може сама вирішувати, вводити їй додаткові обмеження чи ні. Але всі країни-члени повинні повідомляти ЄС про свої кроки.
Такі тимчасові обмеження були введені під час пандемії Covid-19, міграційної кризи 2015-16 років або під час терористичних загроз.
Хоча Угорщина може уникнути покарання за свої дії, в ЄС є розчарування поведінкою Будапешта.
«Ядерний варіант»
«Зростає імпульс, щоб дати Будапешту якусь відповідь на це», — сказав мені один чиновник ЄС, додавши, що поїздки Орбана до Москви та Пекіна на початку літа все ще викликають занепокоєння.
«Ядерний варіант» – призупинення права голосу Угорщини в Раді ЄС – залишається відкритим. Ця загроза існує вже багато років, але чи реальна вона?
Поки поспіху немає, але якщо Франції та Німеччині – лідерам ЄС – вистачить, тоді справа може зрушити з місця. Звичайно, тут потрібна одностайність, але Франція та Німеччина можуть підштовхнути до дій інші країни.
«Досі вони вважали, що мають вплив на Будапешт і що будуть діяти конструктивно під час його президентства», — сказав мені один із послів. Наскільки вистачить терпіння у дипломатів, коли вони повернуться з літніх пляжів, ще невідомо.
Рікард Юзвяк – редактор Радіо Вільна Європа / Радіо Свобода з європейських питань
Думки, висловлені в розділі «Точка зору», передають погляди самих авторів і не обов’язково відображають позицію Радіо Свобода